|

Angela Marsons: Gyerekjáték

Spoiler mentes ajánló

Angela Marsons neve mára fogalommá vált a pszichológiai krimik világában. A Kim Stone nyomozónő főszereplésével futó sorozata évek óta tartja magát a zsáner élvonalában – nem csupán feszes tempója, de mélylélektani rétegei miatt is. A 2015-ben megjelent Elfojtott sikoly óta Kim karaktere sok olvasónak vált kedvencévé. A Gyerekjáték című kötet ennek a sorozatnak egy különösen megrázó és elgondolkodtató állomása, amely még azok számára is emlékezetes marad, akik rutinos olvasói a krimiknek.

Marsons új kötete nem csupán bűntény, hanem társadalmi tükör és pszichológiai tanulmány is – olyan kérdéseket boncolgat, amelyek mélyen az emberi lélekbe vágnak: mit tesz velünk a gyerekkori trauma? Hogyan formálja egy zseniális gyerek sorsa a család minden tagját? És meddig tart a bűntudat árnyéka?

Azt fogod kívánni, bár játszottál volna velem…

Kim Stone felügyelőt egy este vérfagyasztó tetthely fogadja: egy idős nőt szögesdróttal egy hintához kötöztek, és a tarkójára egy X-et véstek. Az áldozat a gyermekpszichológia nyugalmazott professzora volt.
Hamarosan két újabb holttestet találnak, amelyeken ugyanaz a jellegzetes szimbólum látható, Kim pedig ráébred: egy sorozatgyilkosra vadászik. Ahogy egyre mélyebbre ás az áldozatok múltjában, kiderül, hogy mindannyiukban akad egy közös vonás. A nyomok évtizedekre nyúlnak vissza, egy különleges, gyerekzseniknek szervezett versenyre. Vajon Kim képes lesz a gyilkos elméjével gondolkodni, és megállítani egy újabb vérengzést, mielőtt még túl késő lenne?

Lássuk hát a Gyerekjátékot!

Történet

A Gyerekjáték már az első fejezettel meglepetést okoz – Angela Marsons egy igazán sötét, szinte filmbe illő jelenettel nyit, amely azonnal beszippantja az olvasót. A nyitó gyilkosság áldozata nem hétköznapi személy: egy egykor csodagyerekként számon tartott nő, akinek múltja, családi kapcsolatai és zárkózottsága minden tekintetben különleges.

A bűntény nyomán Kim Stone és csapata egy olyan világba csöppen, ahol a zsenialitás nem ajándék, hanem teher. A tehetség ára – legyen az intellektuális vagy művészi – gyakran a gyermeki lélek sérülése, a gyermekkor elvétele. A regény egyik legerősebb rétege éppen az, ahogy ezt a konfliktust bemutatja: a kivételes gyerekek nemcsak az elismerést vonzzák magukra, hanem az irigységet, a kényszert és néha a gyűlöletet is.

De a nyomozás nem áll meg itt. A tettes nem egyszer csap le – újabb és újabb áldozatok kerülnek elő, akiknek közös múltja újabb titkokat sejtet. A rendőrcsapatnak gyorsan kell haladnia, különben a gyilkos újra lecsap. Közben Marsons finoman, de hatásosan beleszövi a történetbe a rendőri túlterheltséget, a szervezeten belüli konfliktusokat és az igazságszolgáltatás működését – ettől válik a krimi ennyire élővé és hitelessé.

"– Újabb remek ivó lett oda – állapította meg Bryant.
– A húszas éveimben sokat jártam ide.
– Mostanában voltál erre? – kérdezte Kim. A társa megrázta a fejét.
– Akkor fejezd be a nyafogást!"

Karakterek

Angela Marsons egyik legnagyobb erénye, hogy nemcsak a bűntényekre, de a karakterekre is legalább akkora figyelmet fordít, mint a cselekményre. A Gyerekjáték szereplőgárdája ismét bizonyítja ezt.

Kim Stone karaktere olyan eleven, mint egy csintalan kisgyermek, de mégis masszív mélységeket mutat, amelyek valóban kivételessé teszik őt a nyomozónők panteonjában. Zárkózott, okos, nem hajlandó a kényelmes megoldásokra – de mindezt emberi törékenységgel párosítva.

Kiemelkedően érdekes Veronika karaktere, az első áldozat testvére, akinek ellenszenves és kimért viselkedése mögött egészen súlyos traumák sejlenek fel. A húgával való kapcsolatának természetét sokáig homály fedi – és a könyv egyik legerősebb szála ez a pszichológiai vetület.

A rendőrcsapat is frissül: egy új tag érkezése új energiát hoz, és új színt visz a nyomozásba, miközben Penn nyomozó külön ügyön dolgozik ami bár kissé ketté osztja a regényt, mégsem volt olyan hatása, mintha különálló történet lett volna.

Krimi hangulat

A krimi hangulata végig sötét, nyomasztó és pszichológiailag fojtogató. A borító baljós képe nem csak vizuális elem – a könyv atmoszféráját is előrevetíti. A múlt visszatér, nem hagy nyugodni senkit – sem az olvasót, sem a karaktereket. A fejezetek rövidek, pergők, szinte filmszerűen váltakoznak a jelenetek, így még inkább fokozódik az olvasói feszültség.

Az írónő különösen erős abban, hogy nemcsak a bűntény körülményeit, de a gyilkos lelkivilágát is alaposan feltérképezze. A motivációk háttere sosem pusztán „őrület” – mindig emberi, fájdalmas és érthető indok húzódik meg a szörnyű tettek mögött.

Angela Marsons Gyerekjáték című regénye messze túlmutat a klasszikus krimik sémáin. Ez a könyv nemcsak egy sorozatgyilkos utáni hajszát mutat be, hanem rávilágít arra, milyen pusztító hatással lehetnek a gyerekkori élmények, hogyan nehezíti meg az ember életét a tehetség súlya, és mit jelent szembenézni a múlttal, amikor már késő.

Ajánlott mindenkinek, aki nemcsak borzongani szeret, hanem gondolkodni is. Azoknak, akik szeretik a pszichológiailag árnyalt történeteket, ahol a gyilkos nem csupán bűnöző, hanem következménye egy tragikus életnek. És mindazoknak, akik nemcsak megoldani, hanem megérteni is szeretnék a bűnt.

Ha egyetlen krimit olvasol el idén, legyen ez az. Marsons nem játszadozik velünk. Vagy ha mégis, az nem Gyerekjáték!

Angela Marsons: Gyerekjáték című kiváló regényét keresd a Líra.hu oldalán E-book formátumban is!

Értékelés

Történet: 10/10
Karakterek: 10/10
Krimi hangulat: 10/10

Kiadó: General Press Kiadó
Oldalak száma: 312 oldal
Kiadás éve: 2025
Fordító: Jánky Eszter
Kép forrás: https://www.lira.hu/hu/konyv/szepirodalom/sci-fi-fantasy-krimi/gyerekjatek-3