Ragnar Jónasson: Hóvakság
Spoiler mentes ajánló
Az izlandi szerző, Ragnar Jónasson Hóvakság című krimije, ami a Sötét Izland sorozat első része, egészen más ívet rajzol, mint a hagyományos skandináv bűnügyi regények, vagy mint a korábbi sorozata. Nem a vér, az erőszak vagy a pörgő nyomozás dominál, hanem a fokozatosan építkező történet és a fagyos elszigeteltség atmoszférája. A kötet nyitánya egy lassan áramló, pszichológiailag sűrű történetbe vezet, amely sokkal inkább a belső feszültségre, mint a külső események sodrására épít. Nem minden pillanata ragadja meg az olvasót, sőt, időnként kifejezetten döcögős – de a végére mégis képes megragadni az olvasó figyelmét.

Siglufjörður idilli halászfalu Izland egyik legészakibb pontján, amit csak egy keskeny hegyi alagúton keresztül lehet megközelíteni: Ari Arasont, a huszonnégy éves rendőrtanoncot éppen ide szólítja élete első állása. Barátnőjét a fővárosban hátrahagyva az elszigetelt településre költözik, ahol egy látszólag összetartó közösségben találja magát, mégis egyre több titkot és hazugságot sejt meg a felszín alatt. Az unalmas, kisvárosi hétköznapokat drámai események kavarják fel: a nagyra becsült, idős helyi író halálba zuhan a színházi lépcsősor tetejéről, egy fiatal nőt véresen és eszméletlenül találnak a hóban, majd egy lezúduló lavina elzárja a települést a külvilágtól. Ahogy a nyomozás egyre bonyolultabbá, hátborzongatóbbá és személyesebbé válik, Ari elmerül a mindent betemető hó és saját gondolatai klausztrofób sötétségében. Egy szabadlábon levő gyilkossal a nyomában hogyan fogja kideríteni az igazságot?
Lássuk hát a Hóvakságot!
Történet
A Hóvakság narratívája első pillantásra egyszerű: egy újonnan érkező rendőr egy látszólag békés kisvárosba kerül, ahol furcsa halálesetek bolygatják meg az állóvizet. Ám Ragnar Jónasson nem a történésre, hanem a történet kibomlásának módjára helyezi a hangsúlyt.
A regény lényegében egy lélektani térképre emlékeztet, ahol az olvasónak nem egyenes vonalon kell haladnia, hanem rétegenként hámoznia a történések szövetét. A cselekmény finoman csordogál, nincsenek benne nagy fordulatok vagy robbanásszerű leleplezések – a feszültség nem a nyomozásban, hanem az elhallgatásban rejlik.
Jónasson olyan krimit épít, ahol a valódi történet nem az, ami elsőre látszik. A „ki tette?” kérdés szinte másodlagos – sokkal izgalmasabb, hogy miért hallgatnak az emberek, miért rejtegetik a múltjukat, és hogyan alakítja mindezt a városkát átszövő közös múlt. Az elbeszélés struktúrája reflektál az elszigeteltség érzésére is: minél mélyebbre jutunk, annál inkább azt érezzük, hogy a valóság lassan, óvatosan tárja fel önmagát – vagy éppen sosem teljesen.
Ez a fajta építkezés tudatosan megy szembe a krimik tempós sémájával, ami egyszerre lehet különleges és frusztráló. Aki hagyja, hogy a könyv saját ritmusában sodorja, az egy egyedi hangulatú, rétegzett élménnyel gazdagodik – de aki válaszokat és pörgést keres, az könnyen elveszhet ebben a halk, belső zajoktól terhelt világban.
"A vörös folt olyan volt, mint egy velőtrázó kiáltás a csendben."
Karakterek
Beszéljünk egy kicsit a szereplőkről is, hiszen az adja meg minden történet sava-borsát.
Ari Arason túlságosan is színtelen figura – mintha csak árnyéka lenne annak a főhősnek, akit a krimik világában várnánk. Nehéz róla bármit határozottan állítani, mert minden mozdulata, döntése és jelenléte annyira visszafogott, hogy szinte átsiklik fölötte az olvasó tekintete. Úgy tűnik, mintha önmaga is csak kívülről figyelné az életét, és nem igazán lenne részese annak. Bár idővel közelebb kerülünk hozzá, és megsejtjük belső bizonytalanságait, ez a személyiségbeli halványság sokáig akadálya annak, hogy valóban kötődni tudjunk hozzá. Ari olyan karakter, aki mintha még nem döntötte volna el, mit akar mondani – vagy egyáltalán akar-e bármit mondani.
A kisváros lakóit viszont élettel tölti meg az író: Jónasson aprólékosan mutatja be őket, múltbéli sérelmeikkel, elfojtott fájdalmaikkal és elhallgatott történeteikkel. Minden szereplő hordoz valamit a saját múltjából, amit a hó és a csend ugyan betemetni próbál, de végül mindez előkerül, mint egy rég elfeledett bűn nyomai.
Krimi hangulat
A regény egyik legnagyobb erőssége a légkör. Jónasson mesterien játszik a tájjal: a hó, a sötétség, a hideg és a bezártság nemcsak háttér, hanem aktív része a történetnek. A természeti erők mintha együtt dolgoznának a szereplőkkel – lassítanak, eltérítenek, nyomasztanak. Az időjárás itt nem díszlet, hanem szereplő.
Aki akciódús krimit vár, valószínűleg csalódni fog. A Hóvakság sokkal inkább lelki nyomozás, mintsem klasszikus detektívregény. A történet nem siet sehová – és bár ez kezdetben frusztráló lehet, végül a lassúság is a feszültség része lesz.
A Hóvakság egy lassú, rétegzett, atmoszferikus krimi, amely inkább a lelki sebek feltépésére, mintsem a bűncselekmények sokkoló részleteire épít. Az olvasótól türelmet és figyelmet kér, cserébe viszont ad egy hiteles világot, elhallgatott fájdalmakat és egy fokozatosan kibontakozó rejtélyt.
Bár nem minden oldala köt le egyformán, és akadnak pillanatok, amikor a történet túlságosan elnyújtottnak érződik (függetlenül attól, hogy rettentően rövid a regény), a vége felé mégis sikerül bevonnia az olvasót. Nem az izgalom, hanem az elfojtott érzelmek és a háttérben zajló emberi drámák válnak a regény mozgatórugóivá.
Ajánlott mindazoknak, akik nem egy vérgőzös thrillerre vágynak, hanem egy hűvös, pszichológiailag mély krimire, ahol a valódi kérdés nem az, ki ölte meg a másikat – hanem az, ki mit rejt el legbelül.
Ragnar Jónasson: Hóvakság című regényét keresd az Animus Kiadó oldalán!
Értékelés
Történet: 5/10
Karakterek: 5/10
Krimi hangulat: 5/10
Kiadó: Animus Kiadó
Oldalak száma: 288 oldal
Kiadás éve: 2025
Fordító: Patat Bence
Kép forrás: https://www.animuscentral.hu/sotet-izland-1-hovaksag-60276